SAMOSTALNOST DJETETA

Hoću sam, mogu sam!

  • od samog početka dijete se bori za neovisnost
  • u postizanju samostalnosti najbolje pomaže pokazivanje, učenje vještinama
  • nije dobro previše pomagati djetetu ili kad zbog žurbe, odrasla osoba sama obavi ono što dijete može vježbati
  • sve vještine i radne navike dijete uči
  • djeca uče aktivno sudjelujući, pokušavajući nešto učiniti sama
  • sva djeca uče vlastitim ritmom i brzinom
  • ne treba tjerati dijete da uči nešto protiv svoje volje
  • bolje je da mu se neka zamisao izloži te predlaže s vremena na vrijeme dok dijete ne pokaže interes
  • ključno je da početna aktivnost bude jednostavna tako da se dijete osjeća uspješno od samog početka
  • potrebno je vještinu djetetu pokazati i onda biti strpljiv, jer se svaka vještina razvija vježbom
  • kod djeteta postoji potreba da se stvari stalno ponavljaju, a to izgrađuje automatske uzorke (npr. pranje zubi ujutro ili stavljanje ruke na usta i nos kad kišemo)

Potrebno je:

  • ohrabrivati i poticati dijete
  • dati mu vremena i priliku za vježbanje
  • ukazivati mu na ono pozitivno, verbalno i neverbalno
  • izraziti zadovoljstvo
  • razvijati naviku da se svaka aktivnost dovrši i prekontrolira (npr. pogledati se u ogledalo nakon odijevanja)
  • ohrabrivati dijete kod neuspjeha i pohvaliti i mali pomak
  • biti dosljedan
  • * ljutnjom zbog sporosti ili grdnjom zbog nespretnosti, dijete gubi volju za vježbu i postaje bezvoljno
  • malo dijete želi raditi sve što i njegovi roditelji – oni su mu uzor
  • imajmo na umu da nas djeca pozorno promatraju i oponašaju
  • svakodnevne aktivnosti treba vježbati svakodnevno
  • vježbe razvijaju motoričke sposobnosti i koordinaciju
  • vježbom se razvijaju društvene vještine i usvajaju društvene norme (npr. neprikladno je doći u vrtić u pidžami)
  • pri vježbanju svakodnevnih vještina djecu ne treba nagrađivati darovima
  • kazna stvara strah od pogreške
  • svako vježbanje na početku ima puno grešaka koje se vježbom smanjuju

Moje dijete mi pomaže!

  • spremanje kreveta
  • Poigrajte se s djetetom! Uzmite poplun svaki za svoj kraj i stvarajte valove. Kad se valovi smire – krevet je složen!
  • spremanje odjeće
  • Ako je moguće označite ladice, police i ormare sličicama stvari koje se tamo nalaze. Dajte djeci da sama sortiraju svoje stvari.
  • spremanje igračaka
  • Pravilo: Uvijek pospremi za sobom! Nabavite djetetu kutije različitih veličina i neka svoje igračke samo sortira.
  • čišćenje
  • Dajte djetetu malu metlu ili krpu da očisti pod kad vi čistite ili ako ste nešto zajednički zaprljali.
  • kućanski aparati
  • Djetetu možete pokazati način služenja TV-om, videom ili kazetofonom.
  • telefon
  • Kroz igru poučite dijete pristojnom javljanju na telefon.
  • brisanje prašine
  • Dajte djetetu krpu za prašinu i uputite ga da je važno da se svaka stvar vrati na svoje mjesto.
  • kuhinjski poslovi
  • Dijete može zajedno s vama pripremati hranu i kuhati, prati posuđe, čistiti kuhinju, postaviti stol. Sve te aktivnosti djeluju odgojno. Kuhanje može biti i uvod u matematiku, jer dijete uči o težinama i mjerama.
  • osobna higijena
  • Umivanje i pranje zubi, pranje ruku (pa čak i kupanje) zahtjevaju stalno poticanje i vašu nenametljivu kontrolu.

JUST DO IT

govoriti učimo govoreći

hodati učimo hodajući

igrati golf učimo “golfirajući se”

NAJBOLJE UČIMO ČINEĆI!