Hoću sam, mogu sam!
- od samog početka dijete se bori za neovisnost
- u postizanju samostalnosti najbolje pomaže pokazivanje, učenje vještinama
- nije dobro previše pomagati djetetu ili kad zbog žurbe, odrasla osoba sama obavi ono što dijete može vježbati
- sve vještine i radne navike dijete uči
- djeca uče aktivno sudjelujući, pokušavajući nešto učiniti sama
- sva djeca uče vlastitim ritmom i brzinom
- ne treba tjerati dijete da uči nešto protiv svoje volje
- bolje je da mu se neka zamisao izloži te predlaže s vremena na vrijeme dok dijete ne pokaže interes
- ključno je da početna aktivnost bude jednostavna tako da se dijete osjeća uspješno od samog početka
- potrebno je vještinu djetetu pokazati i onda biti strpljiv, jer se svaka vještina razvija vježbom
- kod djeteta postoji potreba da se stvari stalno ponavljaju, a to izgrađuje automatske uzorke (npr. pranje zubi ujutro ili stavljanje ruke na usta i nos kad kišemo)


Potrebno je:
- ohrabrivati i poticati dijete
- dati mu vremena i priliku za vježbanje
- ukazivati mu na ono pozitivno, verbalno i neverbalno
- izraziti zadovoljstvo
- razvijati naviku da se svaka aktivnost dovrši i prekontrolira (npr. pogledati se u ogledalo nakon odijevanja)
- ohrabrivati dijete kod neuspjeha i pohvaliti i mali pomak
- biti dosljedan
- * ljutnjom zbog sporosti ili grdnjom zbog nespretnosti, dijete gubi volju za vježbu i postaje bezvoljno
- malo dijete želi raditi sve što i njegovi roditelji – oni su mu uzor
- imajmo na umu da nas djeca pozorno promatraju i oponašaju
- svakodnevne aktivnosti treba vježbati svakodnevno
- vježbe razvijaju motoričke sposobnosti i koordinaciju
- vježbom se razvijaju društvene vještine i usvajaju društvene norme (npr. neprikladno je doći u vrtić u pidžami)
- pri vježbanju svakodnevnih vještina djecu ne treba nagrađivati darovima
- kazna stvara strah od pogreške
- svako vježbanje na početku ima puno grešaka koje se vježbom smanjuju
Moje dijete mi pomaže!
- spremanje kreveta
- Poigrajte se s djetetom! Uzmite poplun svaki za svoj kraj i stvarajte valove. Kad se valovi smire – krevet je složen!
- spremanje odjeće
- Ako je moguće označite ladice, police i ormare sličicama stvari koje se tamo nalaze. Dajte djeci da sama sortiraju svoje stvari.
- spremanje igračaka
- Pravilo: Uvijek pospremi za sobom! Nabavite djetetu kutije različitih veličina i neka svoje igračke samo sortira.
- čišćenje
- Dajte djetetu malu metlu ili krpu da očisti pod kad vi čistite ili ako ste nešto zajednički zaprljali.
- kućanski aparati
- Djetetu možete pokazati način služenja TV-om, videom ili kazetofonom.
- telefon
- Kroz igru poučite dijete pristojnom javljanju na telefon.
- brisanje prašine
- Dajte djetetu krpu za prašinu i uputite ga da je važno da se svaka stvar vrati na svoje mjesto.
- kuhinjski poslovi
- Dijete može zajedno s vama pripremati hranu i kuhati, prati posuđe, čistiti kuhinju, postaviti stol. Sve te aktivnosti djeluju odgojno. Kuhanje može biti i uvod u matematiku, jer dijete uči o težinama i mjerama.
- osobna higijena
- Umivanje i pranje zubi, pranje ruku (pa čak i kupanje) zahtjevaju stalno poticanje i vašu nenametljivu kontrolu.
JUST DO IT
govoriti učimo govoreći
hodati učimo hodajući
igrati golf učimo “golfirajući se”